روش هایی انتخاب و خرید انواع کود

با توجه به میزان عناصر موجود در خاک و انواع محصول، کشاورز می تواند انتخاب درست و دقیقی را برای خرید کود خود انجام دهد.
ایا راهی وجود دارد که با کمک ان بتوان به کمبود عناصر در خاک قبل از کاشت محصول پی برد؟
گاهی ضررهای که به کشاورزان بعد از برداشت محصول وارد می شود به دلیل بی دقتی و کم توجهی ان به درصد عناصر خاک و اب، قبل از شروع به کاشت محصول است از این رو در همان خاک فقیر محصولی را کاشته ، که میانه راه با بروز علایم ظاهر شده در گیاه متوجه فقر عناصر در خاک شده و این زمانی است که دیگر کاری از دست کشاور برنمی اید و باید ضرر وارد شده را بر خود بپذیرد. در حالی که انجام یکی سری ازمایش ها می تواند از بروز این احتمال خطر در برداشت نامناسب محصولات کمک شایانی کند از نمونه این روش های به موارد ریز می توان اشاره داشت.

انالیز اب و خاک
کارشناسان مربوطه به صورت تصادفی نمونه های از خاک اراضی را انتخاب کرده،در ازمایشگاه بررسی شده و در برگه انالیز درصد عناصر، شوری و PH را به کشاورز گزارش می دهند. در اینجا کشاورز براساس درصد عناصر خاک و نوع محصولی که قرار است کاشته شود کود خود را انتخاب می کند.

انالیز برگ
از انجایی که برگ را با عنوان کارخانه و منبع ذخیره غذایی گیاه می دانند از این رو با تجریه و انالیز ان می توان به درصد عناصر موجود در خاکی که گیاه در ان کاشته شد پی برد. به هنگام رشد و نمو گیاه و یا بعد از پایان برداشت می توان با توجه به علایم بروز داده شده که ناشی از کمبود عناصر در زمین بوده که نشانه های ان در گیاه بروز کرده عناصری که میزان ان با درصد نامناسب وجود دارد را تا حدی شناسایی شده چر ا که برخی از علایم بین چند عنصر مشترک است از این رو از بین سه روش پیشنهادی روش های یک و دو اگر در ازمایشکاه معتبر انجام شود دقیق تر است.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *