تولید کمپوست قارچ به روش سنتی

مهمترین قسمت پرورش قارچ، تولید کمپوست است. هر چه در تولید کمپوست سرمایه، وقت، دقت و توجه بیشتری صرف شود به همان اندازه کیفیت و کمیت قارچ تولیدی بالاتر خواهد رفت. در کشور ما فرآیند تولید کمپوست به ۲ شکل انجام می شود که عبارتند از:
الف) سنتی
ب) صنعتی
ما در این بخش به روش سنتی خواهیم پرداخت و علت ناکارآمدی این روش تولید را بررسی خواهیم کرد. این روش بیشتر در واحدهای کوچک و متوسط انجام می شود و چون این پروسه را در فضای باز انجام می دهند به شدت تحت تأثیر عوامل محیطی و آب و هوایی قرار می گیرد و به مرور زمان کربن و ازته کلش از بین می رود و کیفیت کمپوست از همان ابتدا پایین می آید و این در حالی است که در روش صنعتی پس از غرق کردن کلش در استخر یا حوضچه مخصوص، ضمن نگهداری ماده آلی کلش، رطوبت را تا حد زیادی حفظ می کنند.

در روش سنتی و مخصوصا در فصول سرد تا عمق زیادی از کمپوست، دما پایین و در فصول گرم بیشتر کمپوست خشک می شود در حالی که در روش صنعتی، کمپوست چنین شرایطی را دربونکرها به علت بسته بودن فضای اطراف خود تجربه نمی کند. در روش سنتی نیروی انسانی حرف اول را می زند و چون شرایط کار (از بوی کمپوست گرفته تا جابجایی روزانه ۵۰ تن کمپوست) سخت و طاقت فرساست پس خستگی کارگران به شدت روی کیفیت کار تأثیر می گذارد.
در واحدهای سنتی برای تولید ۵۰۰۰ تن کمپوست در سال به ۲۰ نفر نیروی کار احتیاج می باشد در حالی که در واحدهای صنعتی برای تولید ۵۰ هزار تن کمپوست نیز به این تعداد کارگر احتیاج نیست. مجموعه این عوامل باعث شده که بازدهی کمپوست در روش سنتی به ۱۲ تا ۱۷ درصد در بهترین حالت برسد در حالی که در روش صنعتی و در کشوری مثل هلند بازدهی کمپوست را تا مرز ۴۰ درصد نیز رسانده اند.
در کنار مزایای فراوان روش صنعتی می توان گفت که برای تولید کمپوست به سرمایه گذاری فراوان و خرید ماشین آلات صنعتی نیاز است و راه اندازی این واحد ها با تولید کمتر از ۳۰ هزار تن در سال توجیه اقتصادی ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *