نقش انواع کود مرغی روی رشد چغندر

آیا انواع کود مرغی اعم از کود پلیت شده و مایع مرغی میتوانند نقش موثر و مطلوبی روی رشد چغندر در مراحل مختلف کشت داشته باشند؟
اغلب چغندر کاران در تمامی مراحل کاشت داشت و برداشت عمدتا از یک یا دو نوع کود شمیایی که شتمل کود اوره و پتاس یا دی آمونیوم میشوند استفاده میکنند و بر این گمان هستند که تمامی نیاز خاکی و گیاه خود را تامین میکنند ولی غافل از این هستند که چغندر یک محصول پر توقع هست ودر هر مرحله از رشد احتیاج به یک نوع عنصر دارد و مهمتر از همه زمان حجم گیری خود چغندر میباشد که نیاز مبرمی به عنصر بر دارد تا هم از بابت اندازه به حد مطلوب برسد هم عیار آن بالا برود علاوه بر اینکه کودهای شیمیایی به نیازهای گیاهی پاسخ نمیدهند، خاک را هم ضعیف و نابارور می سازند.
بهترین گزینه کودهای مایع و پلیت مرغی هست که تمامی عناصر اصلی نیتروژن، پتاسیم، فسفات و اهن مس روی منگنز بر پتاسیم فسفات و… را در خود جای داده و بهترین محرک رشد برای تمامی گیاهان از جمله چغندر میباشد.
کود پلیت مرغی را قبل از پاشیدن بذر باید به زمین داد تا بستر سازی مناسب برای چغندر فراهم شود، کود مایع مرغی هم که مانند مکمل هست در طول دوره رشد با آبیاری های مختلف کمک به تقویت و افزایش کیفیت گیاه میکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *