پخش بهترین کود برای برنج

بهترین کود هایی که برای مزرعه برنج میتوان پخش و توزیع کرد تا یک تغذیه کامل داشته باشد چیست؟
برنج محصولی بسیار پر مصرف در دنیا است که متاسفانه به دلیل خشکسالی های اخیر کاشت و برداشت آن در کشور عزیزمان بسیار کم شده است. با یک برنامه تغذیه ای کامل و جامع میتوان این محصول پر ارزش را دوباره احیا کرد و به کیفیت و کمیت آن ارتقا بخشید.
قبل از شروع به کار در زمینی که میخواهند بذر برنج را برای جوانه زنی بکارند باید زمین شخم زده شود به مقدار کافی کود مرغی فرآوری شده ریخته شود و روی آن خاک پاشیده شود.

برنامه تغذیه پخش بهترین انواع کودها برای برنج:
خزانه:
خزانه به مرحله ای از کاشت برنج گفته میشود که بذرهای قابل استفاده را در زمین برای جوانه زنی آماده میکنند که در این مرحله گیاه به ازت و فسفر زیاد نیاز دارد پس توصیه میشود از کودهای فسفر بالا و اگرو هیومیک استفاده شود.

یک هفته قبل از انتقال:
 برای از بین بردن تنشهای نشات گرفته از انتقال ازت، دو و نیم لیتر از هر یک از کودهای مایع رویال پتاسیم و رویال آمین را در 1000 لیتر آب حل کرده و محلول پاشی شود.

هنگام انتقال و پس از آن:
در این برهه زمانی ریشه گیاه برای برگشت دوباره و سریع، نیاز به تقویت دارد. به همین جهت ابتدا ریشه های نشاء را قبل از اینکه در مزرعه نشانده شوند با محلول 2 درصدی از اگروهیومیک باید آغشته شود و سپس محلولی با 2و نیم لیتر از رویال آمین و هزار لیتر آب درست کرده و به برنج پاشیده شود.

هفته ای بعد از بازگشت گیاه:
این زمان برای ریشه زایی هر چه مطلوب تر، 7 کیلوگرم از کود 10-52-10  همراه با یک بسته 10 لیتری از کود آگروهیومیک همزمان با آبیاری برای یک هکتار باید استفاده شود. یک مرحله هم با دو و نیم لیتر در هزار از کودهای ROYAL TE, ROYAL AMIN محلولپاشی انجام شود.

پیش از پنجه زنی:
کود کامل سه بیست را به مقدار 7 کیلوگرم همراه با آب آبیاری باید مصرف کرد. دو کیلو و نیم کود مایع رویال تی ای هم در این مرحله رشدی توصیه میشود که مصرف کنند.

زمان پنجه زنی:
همزمان با آبیاری در این موقع از رشد 7 کیلوگرم کود npk 30-6-6 استفاده گردد. بهتر است محلولی با دو نیم لیتر از کود مایع رویال آمین و رویال تی ای به اضافه هزار لیتر آب درست کرد و به زمین پاشید.

قبل از ساقه روی:
کود 20-20-20 به مقدار 7 کیلو گرم را درون مخزن آبیاری ریخته تا به سمت ریشه برنج هدایت شود. دو لیتر و نیم از کود مایع رویال پتاسیم را با هزار لیتر آب رقیق کرده و با دستگاه به زمین محلول پاشی شود.

آغاز ساقه رفتن:
برای هر هکتار برنج، 7 کیلو گرم کود میراکل 36-12-12 را هنگام آبیاری و کودهای مایع تی و آمین از هر کدام دو و نیم لیتر را محلول پاشی کنند. کودهای مایع باید با غلظت دو نیم در هزار رقیق شوند.

قبل از گلدهی:
7 کیلوگرم کود میراکل پتاس بالا را برای هر هکتار به علاوه کودهای آلگامیک، ROYAL K(تامین پاسیم)، رویال آمین، فروتی سول روی که از هر کدام با غلظت دو نیم ppm و کود کویی سلوم را با غلظت 1/5 در هزار محلول پاشی شود این کودها روی گلدهی و لقاح بیشتر تاثیر گذار هستند.

موقع پر شدن دانه:

 
به اندازه 7 کیلوگرم از کود کامل میراکل کامل پتاسیم بالا با npk 12-12-36 و کود رویال پتاسیم با غلظت 2و نیم در هزار لیتر آب را برای پر شدن بهتر و بیشتر دانه های برنج مورد استفاده قرار میگیرد.
اگر دقیقا طبق این جدول از نظر زمانبندی و مقدار کودهی انجام گیرد بهترین محصول برنج برداشته میشود.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *