انواع مضرات و معایب کود مرغی

مگر کود مرغی هم مضرات دارد؟ آیا میتوان معایب آن را از بین برد؟ آیا تمامی انواع کود مرغی مشکل ساز هستند یا یک دسته خاصی از آنها ایراد دارند؟
درست است که خود کود مرغی فی ذات، مفید و سرشار از مواد غنی و مغذی است اما به دلیل اینکه درصد این عناصر متعادل نیستند و نیاز به دستکاری دارند، تمامی کودهای دامی خام مشکلات و معایبی دارند که در زیر بررسی میکنیم.

معایب و مضرات کود مرغی:
کود مرغی خام ec بالایی دارد که خاک را اسیدی میسازد. و همین شوری که وارد خاک میشود قدرت حاصلخیزی خاک را به نابودی می کشاند.
یک سری پاتوژن ها و عوامل بیماری زا در کود مرغی وجود دارد که ناشی از بذر علف هرز، تخم لار و حشرات است و اگر کود مرغی خام در زمین استفاده شود برای از بین بردن این عوامل مجبور به استفاده از سموم و آفت کش ها هستند که در نهایت سبب انتقال سرطان به گیاه میشود.
یکی از معایب دیگر این است که کود مرغی خام بیشتر از 60 درصد جذب نمی شود.

چگونگی حل مشکلات کود مرغی:
تمامی این مضرات تنها و تنها با فرآوری سازی کود مرغی خام حل میشود؟ چون کودهای حیوانی در اولین گام با درجه حرارت بالا خشک میشوند و عوامل بیماری زا به دلیل استریل سازی از بین میرود.
برای اینکه ec آنها را کنترل کنند به آن زئولیت یا گوگرد اضافه میکنند.
کود مرغی غنی شده به دلیل توازنی که بین عناصر آن ایجاد شده به راحتی قابل جذب است و مانند کود مرغی خام با عدم تعادل در عناصر، سبب گیاه سوزی نمیشود. انواع کود مرغی فرآوری شده در بازار با برندهای مختلف خرید و فروش میشوند. اما برای اطمینان از خلوص آن بهتر است از برندهای معتبر و سایتهای با سابقه خرید شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *