قیمت کود شیمیایی اوره

آیا استفاده از کود شیمیایی اوره صرفا به خاطر قیمت و منبع ازت بودنش عاقلانه است؟
کشاورزان کود اوره را غنی ترین کود شیمیایی میشناسند که ازت و نیتروژن فراوانی به زمینشان میدهد.
در واقع این کشف این ماده شیمیایی از سال 1828 سبب پیشرفتهای زیادی در صنعت شیمیایی و کشاورزی شد. کود شیمیایی اوره در میان کودهای نیتروژنی جامد بیشترین مقدار ازت را داراست.
اوره پس از منتقل شدن به خاک، طی یک سری فرآیند هیدرو لیز گشته و به دی اکسید کربن و آمونیاک مبدل میشود، سپس با کمک باکتریهای موجود در خاک اکسید میشود که گیاه بتواند به راحتی آن را جذب کند. اما این اتفاقات توسط کود شیمیایی اوره به صورت موقت گیاه را تقویت میکند. کود شیمیایی اوره نه تنها هیچ عمل ساخت و سازی روی خاک انجام نمیدهد بلکه به تدریج از پایداری خاک کاسته و موجب فرسایش آن هم میشود.
کود شیمیایی اوره از نظر کشاورزان قیمت مناسبی در مقایسه با به کودهای ارگانیک و فرآوری شده آلی دارد اما نمیدانند که برای خاکهای قلیایی بسیار زیانبار و تشدید کننده است.
بهترین جایگزین برای کود شیمیایی که هم از نظر قیمت مناسب و مقرون به صرفه باشد و هم بتواند ازت و تمامی عناصر مورد نیاز خاک و گیاه را فراهم کند در حالیکه به خاک آسیب نرساند کود مرغی غنی شده است.
تولید کودهای مرغی غنی شده با علم و آگاهی در حال پیشبرد اهداف کشاورزی سالم هست و بالعکس کودهای شیمیایی دسا بر بازسازی خاک دارد. این ادعا به وضوح در مزارعی که از این کود استفاده میکنند قابل روئیت است.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *