عرضه انواع کود کامل NPK

انواع کود کامل عرضه شده در زمین چه نقشی را ایفا میکنند و در صورت کمبود NPK چه علائمی نمایان مشود؟
عرضه هر یک از سه عنصر n p k در کود کامل به وظیفه ای عمل میکنند که در زیر انواع آن بررسی میشود.

نقش عنصر N نیتروژن (ازت) و علامت کمبود آن:
نیتروژن موجب هوا دهی در خاک میشود و کمک میکند ازت موجود در هوا و خاک جذب گیاه شود. این عنصر اگر به مقدار کافی و نیاز، در اختیار گیاه قرار گیرد رشد شاخه، برگ، دانه و بار دهی گیاه عالی انجام میشود اما در صورت کمبود ازت ابتدا زردی از برگهای مسن تر آغاز میشود چون برگها و دانه های جوانتر خودشان مقدار ازت بیشتری دارند دیرتر زردی رویشان اثر میکند.
اما زمانیکه مقدار نیتروژن بیش ازحد نیاز هم باشد مشکلاتی به دنبال دارد که موجب میشود دوره ی نمو گیاه را طولانی میکند تا جایی که بلوغ دیرتر اتفاق می افتد و محصول دیرتر به عمل می آید.

نقش عنصر P پتاسیم و علائم کمبود آن:
پتاس با ایجاد پروتئین در گیاه بیماریهای گیاه را به حداقل رسانده و کیفیت میوه آن را از لحاظ اندازه و طعم و رنگ بالا میبرد. در گیاهان زینتی نیز گلدهی آنها را بیشتر میکند.
در صورت کمبود پتاسیم عمل فتوسنتز به خوبی انجام نمیشود و نمیتواند پروتئین سازی کند.

نقش عنصر K فسفر درگیاه:
پراهمیت ترین عنصر برای انجام مراحل درست فتوسنتز فسفات است که انرژی خورشید را به گیاه منتقل میکند و در نتیجه آن دیده میشود که استرس و تنش خیلی کمتر روی گیاه میتواند نفوذ کند همچنین ریشه زایی و شکوفه زنی را گسترش میدهد.
در صورت وجود کمبود فسفر شاهد کاهش رشد و پنجه زنی در غلات بوده، سبزی رنگ برگها رو به تیرگی میرود و لبه های آنها سرخ و زرد میشود. کیفیت میوه آنقدر پایین می آید که مدت زمان کمتری در انبار  قابل نگهداری است.
محصولاتی چون غلات، ذرت، میوه های نرم و درختی بیشتر نسبت به کمبود فسفر واکنش میدهند. به بیان دیگر نیاز آنها به فسفر بیشتر از بقیه محصولات است.
در میزان مصرف کود کامل باید دقت و توجه داشت چون زیاده روی در آن خرابی و خسارت به همراه دارد. معمولا 1 تا 3 گرم از کود کامل را در 1 لیتر آب حل میکنند.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *