خواص کود مرغی مضرات کود سیاه سفید

چه خواص و مزیت هایی در کود مرغی هست که سبب میشود مضرات کود سیاه و سفید بیشتر از پیش به چشم بیاید.
در این مقاله با بررسی انواع کودهای پر مصرف کشاورزی خواص، مضرات، فواید و مزایای آنها قصد داریم تا بهترین، کامل ترین و بی ضررترین کود موجود را به کشاورزان معرفی کنیم. هدف از این تحقیق و تفحص تغییر نگرش کشاورزان به سمت کشاورزی ارگانیک و تولید سالم ترین و پر ویتامین ترین غذا برای سفره بشریت است.
 
 کود سفید:
کود ازته یا همان کود اوره، سفید رنگ اصلی ترین کود برای کشاورزی به ویژه در غلات محسوب میشود. ازت یا به عبارتی نیتروژن که مهمترین عنصر برای رشد در تمامی گیاهان است در این کود به وفور یافت میشود. بیشتر از 70 درصد اوره تولید شده در پتروشیمی های دنیا را در بخش کشاورزی خرج میکنند. اما همین عنصر ضروری و پرمصرف وقتی با بیس شیمیایی استفاده میشود مشکلات عدیده ای برای گیاهان و خاک به وجود آورده تا حدی که نتیجه فرسوده گی اکثر خاکهای ایران همین کود سفید و سیاه هست.

کود سیاه:
کود سوپر فسفات سیاه رنگ تامین کننده عنصر ضروری فسفر بوده که این روزها کمتر در بازار موجود است و قیمت آن به صورت پلکانی بالا رفته به طوریکه کشاورزان توان اینهمه هزینه را جهت تهیه آن ندارند. نکته منفی این مساله اینست که هزینه های اولیه کشاورزان بسیار بالا رفته و آنها را به زحمت انداخته اما نکته مثبت در این است که کشاورزان به سمت کودهای آلی روی می آورند چون کودهای بیولوژیک و آلی ارزان تر هستند در نتیجه خرید آنها بیشتر میشود.  در نهایت محصولات به بار نشسته با کودهای شیمیایی که حامل انواع سموم، بیماری ها و سرطان ها هستند جای خود را به محصولاتی ارگانیک و سالم میدهند.

کود مرغی خام:
کود مرغی خام، همان کود موجود در سالن یا قفس مرغداریهاست که به مرور زمان دپو شده و آن را خشک میکنند و باغداران و کشاورزان بسیاری برای غنی سازی خاکشان از آن استفاده میکنند. این کود هم حامل یک سری پاتوژن هاست که پیرو آن دردسرهایی وجود دارد.

کود مرغی غنی شده:

کود مرغی موجود در مرغداریها را در کارخانه توسط دستگاههای اتوماسیون خشک، پوسیده و استریل میشوند سپس مقدار عناصر آن نیز کنترل میشوند تا گیاه را نسوزاند یا خاک را شور نکند این کود یک غذای کامل برای خاک و گیاه است. آن را میتوان به عنوان بهترین و سالم ترین کود کشاورزی معرفی کرد. محصولی که با کود مرغی آلی تولید میشود سرشار از تمامی ویتامینهای مورد نیاز بدن انسان است و پس از چند سال مداومت به کشت ارگانیک دیگر هیچگونه سو تغذیه یا فقر آهن مشاهده نمیشود. کشاورزی با کودهای ارگانیک، ناجی سلامتی انسانهاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *